duminică, 19 martie 2017

Articole: prof. înv. primar Maria Mihuș, prof. înv. primar Lucia Pop

De la frumos la sufletul copilului

Prof. înv. primar Maria Mihuș
Școala Gimnazială “Vasile Alecsandri” Baia Mare, România

            “Arta ne construiește într-un anumit fel firea și ne poate obișnui să ne bucurăm cum se cuvine, sau poate contribui la trecerea cu folos a timpului, sau la formarea înțelepciunii” – sunt cele trei rostiri aristotelice.
Arta reflectă nevoia omului de a-și înfrumuseța viața, mai apoi intervine nevoia de a crea frumosul pentru sine și pentru cei din jur. Ca fiecare să devină mai bun, mai frumos, civilizat și receptiv la frumos, capabil de a sesiza, înțelege și crea frumosul din natură și de lângă noi, datoria noastră de dascăli este de a găsi calea de la frumos la sufletul copilului.
Copiii se nasc cu aptitudini artistice. Lucrările lor nedirijate, sincere, sunt interesante, spun multe despre preocupările, bucuriile, temerile lor. Privind un copil care desenează, nu se poate să nu observi preocuparea lui totală, convingerea că ceea ce realizează este de mare valoare, este unic și poate fi citit de ceilalți. Când au culorile în față, elevii realizează din ele, cu ele, o lume în care adulții intră mai greu.
Rolul orelor de educație plastică este acela de a-i apropia pe elevi de marii pictori și operele lor, de limbajul cromatic, de stabilirea unor judecăți  de valoare asupra propriilor lucrări sau ale colegilor.
Orele de educație plastică sunt o rază de frumos între alte discipline mai rigide, când se poate acorda elevilor libertatea de a lucra cu cât mai puține îngrădiri, când se acoperă o suprafață cu linii punctate, pete de culoare, intenționate sau spontane.
Cu cât oferim elevilor mai multe sugestii, cu cât le oferim posibilitatea de a-și allege domeniul, modalitatea de realizare, cu atât ei vor lucra mai cu plăcere, vor oferi mici bijuterii, rod al muncii lor.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX




Să construim împreună cei 7 ani…de-acasă!

prof. înv. primar. Pop Lucia
Școala Gimnazială „Vasile Alecsandri” Baia Mare
Motto:
,,Eu sunt copilul! Tu ţii în mâinile tale destinul meu.Tu determini în cea mai mare măsură, dacă voi reuşi sau voi eşua în viaţă! Dă-mi, te rog, acele lucruri care să mă îndrepte spre fericire. Educă-mă , te rog, ca să pot fi o binecuvântare pentru lume".                                                                           ( ,,Child's Appeal”, Mamie Gene Cole)
Realitatea de zi cu zi a familiilor de astăzi este diferită de cea a generaţiilor anterioare. Părinţii îşi petrec din ce în ce mai puţin timp alături de copiii lor, majoritatea confruntându-se cu problema echilibrării atribuţiilor din cadrul familiei cu cele de la serviciu. Cu toate acestea, părintele trebuie să-și facă timp pentru copilul său, căci educația unui copil nu se limitează doar la a-l învăța să scrie, să citească și să calculeze, ci trebuie să învețe și cum să se comporte cu ceilalți, iar asta e răspunderea familiei.Copilul trebuie obișnuit de mic cu bunele maniere, cheia către succesul lui social.
Cei 7 ani de acasă sunt foarte importanți pentru a pune baza unei educații corecte a copilului. Când vorbim despre cei 7 ani de acasă ne gândim la educaţia pe care copilul o primeşte de la părinţi, la formarea personalităţii şi comportamentului copilului până merge la şcoală. Când spunem că un copil are cei 7 ani de acasă ne gândim la un copil bine crescut, care ştie să salute, să spună mulţumesc, te rog, care se comportă cuviincios cu cei de vârsta lui şi cu adulţii.
Baza formării unui comportament corespunzător al copilului este relaţia afectivă cu părinţii. "Dragostea cu care părinţii îşi înconjoară copilul îi permite acestuia să se dezvolte, să aibă încredere în propriile forţe. Copilul iubit de părinţi se simte protejat, îngrijit, iar această idee de siguranţă îi creează deschiderea spre învăţarea şi asumarea regulilor de comportament", subliniază psihologul Oana-Maria Udrea. Copilul care se simte apreciat de părinţi percepe în mod pozitiv regulile transmise de aceştia. Ba chiar el realizează că părinţii îi acordă atenţie, că sunt preocupaţi de ceea ce face. Totodată, educarea copilului într-o atmosferă deschisă, bazată pe iubire şi încredere, face ca regulile să nu se transforme în disciplină de fier. 
     A-l învăța pe cel mic bunele maniere este un proces zilnic, care va dura în timp. Iată câteva ,,sfaturi” în acest sens:
·         Chiar dacă a greșit de câteva ori, nu te grăbi să tragi concluzia că este prost crescut sau că tu ai uitat ceva foarte important. Este posibil să aiba nevoie doar de una doua lecții de bune maniere pentru ca problema să se rezolve.
·         Explică-i clar și învață-l ce anume trebuie să facă sau nu. 
·         Dacă cel mic își exprimă sentimentele folosind expresii sau atitudini mai puțin politicoase, nu i-o reteza scurt, ci încearcă să reformulezi.
·         Fii înțelegător și acceptă-i greșelile. Amintește-ți că nu este încă suficient de matur pentru a ști bine cum trebuie să se comporte în anumite situații. Și noi, adulții, greșim adeseori...
·         Educația se face doar acasă, cu discreție, în familie. Nu îi ține prelegeri și nu îl critica în public, nu îl umili și nu îl jigni față de străini, chiar dacă greșeala a fost destul de mare. A-i face lui o scenă de față cu alții dovedește că nici tu nu ai prea fost atent la lecțiile de bune maniere.
·         Fii consecvent. L-ai învățat de la doi ani să spună "te rog" și "mulțumesc"? La 6 ani este evident că ar trebui să le folosească.
·         Oricum, procesul de educație nu se oprește la o anumită vârstă. Nu e niciodată prea târziu ca să învețe ceva!
 Părinţii sunt modele pentru copil.  Degeaba îi spunem copilului să nu mai ţipe prin casă dacă el aude frecvent certuri între părinţi. Sau este ineficient să îi atragem atenţia că nu a spus mulţumesc la magazin dacă în familie nu aude niciodată acest cuvânt.
Fiecare moment poate fi un prilej din care copilul să înveţe, de aceea exemplele pot apărea în orice situaţie. Trebuie doar ca atenţia să fie îndreptată asupra „semnalelor” pe care le trimit copiii, pentru a putea profita de „vârsta de aur” a copilăriei, când cei mici sunt curioşi, dornici să înveţe, să descopere lumea.
Să ne învățăm copiii să spună mereu adevarul, chiar dacă de multe ori poate nu ne convine ceea ce a făcut! Este necesar să ne petrecem cât mai mult timp cu copilul nostru. Ca părinți trebuie să ne implicăm și devotăm, iar cei 7 ani de acasă vor oglindi efortul și calitatea timpului petrecut cu el.
Copilul trebuie iubit necondiționat și acest lucru trebuie să-l arătăm zilnic! Să ne iubim copilul  indiferent de note, de cum arată, de performanțele intelectuale, fizice sau de altă natură!
,,Cei sapte ani de acasa” vor constitui “fundația” pentru construcția unei vieți inchinate binelui, frumosului și adevărului.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

PROIECT DE LECŢIE



Prof. înv. primar: POP LUCIA
Şcoala Gimnazială „Vasile Alecsandri” Baia Mare
Clasa: II A
Obiectul: Abilităţi practice
Unitatea de învăţare: Îmi place să mă joc
Subiectul: Lalele
Tipul lecţiei: Formare şi consolidare de priceperi şi deprinderi

Scopul:
Formarea priceperilor şi deprinderilor de a uiliza noi tehnici de lucru cu diverse
materiale şi ustensile; dezvoltarea deprinderilor şi abilităţilor practice de lucru
 individual; dezvoltarea gustului estetic, a imaginaţiei şi a creativităţii.

Obiective operaţionale:
- să enumere caracteristici ale anotimpului primăvara, precizând apariţia
 primelor flori şi gâze;
           -să descrie materialele folosite;
            - să exerseze tehnici simple de lucru (decupare după contur, lipire, asamblare)
pentru realizarea modelului;
            - să respecte ordinea etapelor de lucru;
            - să plaseze echilibrat elementele;
            -să evalueze lucrările, ţinând cont de finalizare, corectitudine, aspect estetic;
             -să participe cu interes la lecţie.

Strategii didactice:
1.      Metode şi procedee: conversaţia, explicaţia, demonstraţia, observaţia,
 analiza, exerciţiul, munca independentă, metoda icebreaking.
2.      Mijloace didactice: lucrare model, polistiren, lipici, foarfece, hârtie glasată,
 hârtie creponată, beţe pentru codiţa florilor, şabloane, machetă – copăcel.
3. Organizarea activităţii:
- frontal, individual.

Bibliografie:

1.      Curriculum Naţional, ,,Programe şcolare pentru învăţământul primar”, Bucureşti, 2003;
2.      Cojocariu, V., Mihaela, ,,Teoria şi metodica instruirii”, Editura   Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2002;
3.      Jenei, Georgeta, Bârlovan, Anemaria, Lăutaş, Rodica, ,,Sunt meşter mare! – Colaje pentru copii cu vârste între 6 şi 10 ani”, Editura Erc Press, Bucureşti, 2006.



DESFĂŞURAREA LECŢIEI
Etapele lecţiei
Conţinut şi strategie didactică

Activitatea cadrului
didactic
Activitatea elevilor
Metode şi procedee
didactice
1.Moment organizatoric
2 min.
       Asigur liniştea necesară unei bune desfăşurări a orei; pregătesc materialul didactic.

Se pregătesc pentru lecţie.
-conversaţia
2.Anunţarea temei şi a obiectivelor
5 min.






























3. Formare şi consolidare de priceperi şi  deprinderi
30 min.










a)Captarea atenţiei
Activitate transdisciplinară
(Natura – prietena noastră )
     Pentru a reduce emoţiile, voi introduce  metoda icebreaking
( spargerea gheţii ). Se cere elevilor să emită păreri, proverbe, să spună cuvinte, expresii care pot fi corelate cu termenul natură.

 


                   Natura



        Discuţia este canalizată spre plante şi apoi spre florile de primăvară, făcându-se legătura cu subiectul lecţiei de astăzi.

b)Anunţarea temei  (,,Lalele”)


a)Repetarea tehnicilor de lucru învăţate
     Se poartă  discuţii referitoare la lucrările realizate în orele trecute,  la materialele şi tehnicile de lucru utilizate.

b)Prezentarea materialului de lucru şi intuirea acestuia
      Se intuiesc materialele de pe băncile elevilor ( hârtie glasată, foarfece, lipici, şabloane, hârtie creponată, beţişoare ).
Se prezintă lucrarea model.
c)Explicarea şi demonstrarea modului de lucru
     Explic, pe lucrare, etapele de lucru:
-decupare după şablon;
-lipire;
-asamblare;
-răsucire.

d)Executarea lucrării de către elevi
Urmăresc executarea lucrării:
-ajut elevii neîndemânatici;
-dau indicaţii individuale, suplimentare;
-fac observaţii
Moment recreativ:
Cântec:    Vine,vine primăvara...
Spun cuvinte legate de natură.
                                    









Participă la discuţii.














Îşi amintesc ce lucrări au realizat în orele trecute.
Enumeră materialele şi tehnicile de lucru utilizate.




Descoperă materialele primite.






Reţin explicaţiile.







Realizează lucrarea.

conversaţia






metoda icebreaking









-conversaţia






-conversaţia













-explicaţia



-demonsraţia



-exerciţiul
4. Evaluarea
lucrărilor
6 min.










-încetarea lucrului;
-reformularea obiectivelor;
-organizarea expoziţiei şi analiza lucrărilor;
Se vor analiza lucrările în funcţie de anumite cerinţe:
*dacă a decupat după contur;
*daca a asamblat corect piesele;
*dacă lucrarea este executată îngrijit;







Observă şi analizază lucrările.














-conversaţia


-analiza
lucrărilor
5.Concluzii şi aprecieri
2min.
Se formulează câteva concluzii referitoare la modul în care elevii au participat  la lecţie.

Reţin aprecierile făcute.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu