Pastelul – de la
pictură la literatură
Prof. Adina Iosif
Școala
Gimnazială “Vasile Alecsandri” Baia Mare, România
Pastelul, ca specie literară a genului liric, a fost preluat din domeniul artelor
plastice.
Dacă în pictură acesta
desemna un desen executat cu un fel de creion colorat moale, făcut din pigmenți
pulverizați, amestecat cu talc și cu gumă arabică, în literatură pastelul
înseamnă o poezie în care se descrie un tablou din natură.
În predarea noțiunii de pastel la ora de limba și
litaratura română la clasa a VI-a, e firesc să se țină cont de o abordare
transcurriculară și interdisciplinară, pentru o mai bună înțelegere a
noțiunilor de teorie literară și pentru apropierea elevilor de genul liric ca
tarâm al exprimării emoțiilor și stărilor sufletești, a trăirilor interioare.
Bineînțeles că o abordare transdisciplinară poate fi
realizată, în cazul pastelului, atât în cabinetul de informatică, unde dispunem
de mijloace tehnice pentru a ne informa, cât și, de ce nu, in natură. Dacă
optăm pentru prima variantă, avem la
dispoziție, ca material didactic, tablouri de natură de pe Google image și
proiectate cu ajutorul videoproiectorului.
Îi rog pe elevi să privească câteva astfel de peisaje si apoi să răspundă la întrebări
precum:
-
Ce culoare/ culori
predomină în acest peisaj?
-
Ce element/
elemente sunt mai evidențiate față de altele? – pentru a introduce elemente din
perspectiva unei descrieri în gros-plan și în prim-plan.
-
Ce stare
sufletească/ emoție îți stârnește acest tablou/peisaj?
-
De ce crezi că
simți astfel?
-
Ce anume îți
provoacă acest sentiment?
În timpul
acestor discuții, pun la boxele calculatorului muzică de relaxare, în care se
aud: susur de izvor, freamăt de frunze, triluri de păsări, sunete de
instrumente muzicale relaxante, precum naiul, orga, flautul, sau instrumente
muzicale indiene.
Cer apoi
elevilor să lecturăm împreună un pastel care să aibă legărutră cu tablourile
vizualizate prin decor și tematică abordată. După lectura particulară – prin care
elevii își ninteriorizează prin proărie sensibilitate mesajul transmis –
urmează lectura realizată de profesor, care trebuie să fie o lectură cu
intonație specifică pentru ca elevii să poată pătrunde mesajul creației în
profunzime.
Se cere apoi
elevilor să plaseze pe o foaie albă elementele surprinse, descrise în textul
citit, fiind atenți la elementele pe care trebuie să le creioneze, la
poziționarea lor în funcție de modul în care scriitorul le-a surprins prin
cuvânt în creașia lirică, la forma, mărimea și culoarea acestora.
Scoatem apoi
în evidență faptul că, alături de culoare, eul creativ a pus în creația sa
literară și sentimente.
Consider că
printr-o astfel de metodă elevul înțelege mai bine noțiunea de pastel, e liber
să-și exprime cu mai multă ușurință gândurile și sentimentele, devine mai
creativ și imaginatia sa este mai stimulată în momentul în care și sunetul – prin muzică –
și culoarea – din tablourile sau peisajele prezentate - vin să completeze și să amplifice chiar
mesajul transmis prin cuvântul îmbrăcat în forma atât de artistică transpusă în
pastel.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu